Хто контролюватиме місцеве самоврядування? – експерти наголошують на необхідності змін до Конституції

Хто саме має здійснювати нагляд за законністю рішень органів місцевого самоврядування – це питання викликало досить гостру дискусію серед представників громад та експертів. Експерти Асоціації міст України не підтримують розроблений Мінрегіоном законопроект, яким наглядові повноваження надаються місцевим державним адміністраціям та центральному органу виконавчої влади. Позицію Асоціації в ефірі телеканалу ICTV пояснив Виконавчий директор АМУ Олександр Слобожан.

Три роки тому була прийнята Концепція реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, де була закладена норма щодо створення місцевих державних представництв – префектів, замість місцевих державних адміністрацій. Основною функцією префектів має стати контрольно-наглядова. Така модель, наприклад, запроваджена у Франції.

«На сьогоднішній день Україна є єдиною країною в світі, де місцеві державні адміністрації виконують функції виконавчих органів обласних і районних рад, тобто одночасно виступають і як органи державної влади, і як виконавчі органи, отже, виникає дублювання функцій», – підкреслив Олександр Слобожан.
«Президент два роки тому вніс до Парламенту зміни до Конституції, де був вже закріплений розділ про префектури і ці зміни були прийняті в першому читанні» – наголосив Слобожан.
Асоціація міст України виступила категорично проти надання місцевим державним адміністраціям функцій щодо контролю органів місцевого самоврядування.
«Вони конкурують за ресурси і повноваження з органами місцевого самоврядування. Крім того, в них немає фахового персоналу і, найголовніше, фінансування. Мінфін, до речі, також не підтримав законопроект Мінрегіону, а секретаріат Кабміну вказав на корупційні ризики у ньому», –  пояснив Виконавчий директор АМУ.
Щодо пропозицій Асоціації міст України:
«По-перше, треба повернути до порядку денного зміни до Конституції. Прийняти їх у другому читанні, потім в третьому і, зрештою, в цілому».
Оскільки саме Конституція визначає основи системи влади і без відповідних змін конституційного характеру проводити реформу місцевого самоврядування і територіальної організації влади неможливо.
«Нам треба оптимізувати адміністративно-територіальний устрій, і замість п’ятисот адміністрацій, які на сьогоднішній день є, зробити сто префектур, які охоплять більше території, ніж адміністрації. Вони будуть займатися суто контрольними і наглядовими функціями, координувати на місцях представництва  центральних органів виконавчої влади», – зазначив Виконавчий директор АМУ.
За його словами, контроль буде ефективним лише тоді, коли буде залучена громадськість.
«У Парламенті зареєстровано декілька важливих законопроектів, які стосуються публічного і громадського контролю. Я думаю, це риторичне питання хто краще може контролювати місцеву владу – мешканці, які проживають в цьому місті, або, наприклад, якийсь бюрократ, який сидить в області за 200 кілометрів від населеного пункту і не знає певної специфіки», – переконаний Олександр Слобожан.
Для посилення ефективності контролю, як зазначив він, «необхідно, по-перше, посилити прозорість діяльності органів місцевого самоврядування: звітування, громадські слухання, механізм місцевих ініціатив; по-друге, надати громадськості більше повноважень в плані саме контролю».
Зараз є, наприклад, ініціативи громадськості по відкликанню місцевих депутатів. У багатьох містах працює такий інструмент, як бюджет участі – коли самі мешканці подають заявку на фінансування того чи іншого проекту і самі ж здійснюють контроль.
«Громада вирішує, чи потрібен їй у мікрорайоні фонтан, який хоче встановити місцева влада, або ж їй потрібна відремонтована дорога… Посилення публічного контролю є реальним механізмом  для підвищення ефективності місцевої влади», – зазначив Олександр Слобожан.