64% КОМЕНТАРІВ В ОНЛАЙН-МЕДІА ОДЕСИ ПРИПАДАЄ НА ЧОЛОВІКІВ-ЕКСПЕРТІВ

Одеські онлайн-медіа цитують експерток лише у 36% матеріалів, водночас 64% коментарів у медіа припадає на чоловіків-експертів.

Такими є результати дослідження гендерного балансу в 10 онлайн та 5 друкованих ЗМІ Одещини, яке провели експерти ГО “Інститут масової інформації” у вересні 2020 року. 

Найчастіше експертки в онлайн-медіа фігурують у текстах про політику (31%), здоров’я (24%) та в кримінальній хроніці (16%).

Найбільше жінок-експерток було зафіксовано на сайтах “Одеса медіа” — 100% (в моніторинговий період не було жодної цитати чоловіка-експерта), “Ізбірком” (63%), “Одеса.Онлайн” та “Одесит” (по 50%). Найменше експерток було зафіксовано на сайті “Думська” (23%). 

Згідно з даними моніторингу, на жінок-героїнь в онлайн-медіа припало в середньому 26% (від загальної кількості матеріалів), водночас 74% герої матеріалів — чоловіки.

Найчастіше згадки про героїнь в онлайн-медіа  траплялися у матеріалах про у кримінал, надзвичайні події та ДТП (26%), в новинах на соціальну тематику (19%) та в матеріалах про політику (15%).

Найбільше повідомлень із жінками-героїнями було в онлайн-медіа «048» — (37%); найменше у “Бессарабія інформ” — (16%).

Кількість експерток в друкованих ЗМІ була дещо меншою, ніж в онлайн-медіа – 30%.  Найчастіше жінки коментували тему політики (33%).

В кожному четвертому матеріалі в друкованій пресі жінки були героїнями (26%) проти 74% чоловіків-героїв.

Найчастіше в друкованій пресі жінки згадувались як героїні матеріалів про спорт (29%) та лайф-сторі (24%).  

Під час моніторингу на сайті “048” зафіксували три випадки сексизму та дискримінації жінок. Також було зафіксовано поодинокі випадки  сексизму на сайтах «Думська», «Одеса.Онлайн» та в газетах «Вечірня Одеса», «Одесская жизнь». 

Фемінітиви одноразово використовували в свої новинах видання «Ізбірком», «Бесарабія інформа», «Таймер», «Вечірня Одеса».

В одеських теле- і радіопрограмах жінок-героїнь 47%, а чоловіків 53%. Ще менше жінок-експерток — 34% на противагу 66% чоловіків-експертів. Героїнями сюжетів є переважно працівниці соціальної сфери або пересічні мешканки в сюжетах, де йдеться про комунальні проблеми. Жінки коментують медичні, освітні, екологічні та культурні питання. Серед експерток є політикині, представниці освітніх і медичних установ, громадських організацій, очільниці комунальних підприємств тощо. Прикладів сексизму чи поширення негативних стереотипів про жінок не зафіксовано. 

*У межах дослідження було опрацьовано 1666 новин десяти регіональних сайтів,  п’яти місцевих газет, п’яти телеканалів і двох радіостанцій. Методологія моніторингу включала в себе аналіз кількості героїв/героїнь, експерток/експертів в новинах, які були опубліковані в стрічках обраних онлайн-ЗМІ з 7 по 13 вересня 2020 року, а також основних випусках газет за цей період. 

Моніторинг проводили у таких ЗМІ: друкована преса — Вечірня Одеса, Порто-франко, Одесская жизнь, Одеські вісті, Чорноморські новини; онлайн-медіа — 048.ua, Думська, Таймер, Одесит, Одеса-медіа, Бесарабія інформ, Ізбірком, Пушкінська, УСІ, Одеса.Онлайн; телеканали — UA: Одеса (філія Суспільного), «Перший міський», 7 канал, Южная волна і Думская-ТВ, а також Суспільне радіо Одеса і Перше міське радіо. 

Це дослідження створено завдяки щедрій підтримці британського народу через Департамент міжнародного розвитку Великої Британії в рамках Фонду розвитку ефективного врядування. Думки висловлені тут належать автору(-ам) та не обов’язково відображають погляди Департаменту міжнародного розвитку або Уряду Її Величності.