Бойкоти, допомога ЗСУ та волонтерство: як бізнес Одещини працює під час війни

Станом на початок літа близько 17% українського бізнесу повністю зупинило свою роботу з початку повномасштабного вторгнення Росії. Такі дані озвучив міністр фінансів Сергій Марченко в інтерв’ю виданню Mind. Водночас, за даними міністра, вже влітку частина бізнесу почала активно відновлювати свою роботу. Утім правила тепер зовсім інші. З одного боку, держава спростила процедуру виплати податків для бізнесу, з іншого – українці чекають активної підтримки армії від підприємців. Як бізнес Одещини гуртується навколо перемоги – Інформер зібрав історії. 

«Усім волонтерам треба переходити в режим системності»

Про створення Гуманітарного волонтерського центру в приміщенні Odesa Food Market ресторатор Алекс Купер оголосив через кілька днів після початку повномасштабної війни в Україні. І хоч центр на сьогодні фактично зачинений (останньою адресою ГВЦ було приміщення школи, тож довелося залишити її для підготовки навчального процесу), там донедавна збирали гуманітарну допомогу для бійців тероборони ЗСУ в Одесі та області. 

«Всім волонтерам треба переходити в режим системності. Ми повинні берегти ресурси й розраховувати триматись довго. Відставити надрив та закріпити позиції. І думати вже не про кількість, а про ефективність та результативність. Формувати запаси продуктів та людські резерви», – написав Купер у своєму Фейсбуці. 

У своєму Телеграм-каналі Гуманітарний волонтерський центр щодня публікував головні потреби: чи то спідня білизна, чи чай в пакетиках, чи шампунь, чи будь-що інше. Усе це потім відправляли бійцям. Тепер волонтери обіцяють повернутися в новому форматі.

«Наша стратегія зараз  – протриматися і вижити»

Одеська компанія з шиття жіночого одягу Issa Plus безплатно відправляє речі свого бренду переселенцям, які цього потребують.  З початку війни вони передали речей на понад 600 тис. гривень.

«У лютому та березні ми були в мінусі. Якщо до війни ми приймали понад 1000 замовлень на день, то у березні ми заходили на сайт і бачили 2 замовлення, потім п’ять, але вони були, і ми почали відновлювати роботу. Якщо наші жінки мають сміливість замовляти нові сукні під час війни, то чому ми не можемо мати сміливість продовжувати працювати й підтримувати економіку держави?», – розповідає Інформеру засновник компанії Олег Пахолюк.

Окрім цього, кравчині відшивають пов’язки та одяг для місцевих осередків ТрО. Утім, у компанії бояться не витримати конкуренції у європейських та турецьких виробників одягу. 

«Якщо раніше ми будували завжди довгострокові плани на майбутнє, готувалися до виходу на таких гігантів, як Amazon, планували вихід в офлайн рітейл. Зараз максимум, що ми можемо це – приймати рішення одного дня. Наша стратегія зараз  – протриматися і вижити, як фізично, так і матеріально», – пояснює Пахолюк. 

Попри це компанія організовує збори коштів на потреби бійців ЗСУ та перераховує 20% від заробітку. 

«До збору коштів ми запрошуємо фермерів та підприємців»

В Арцизькій громаді на Одещині збором коштів для військових займається місцева Рада підприємців. За три збори отримали майже півтора мільйона гривень. Місто неодноразово обстрілювали ракетами росіяни. Внаслідок найбільш масштабного обстрілу в Арцизі на кілька тижнів зникла електроенергія. Ракети влучили в підстанцію та Хлібзавод. 

«Ми запрошуємо всіх, зокрема аграріїв та підприємців, підтримати наш фонд. Якщо ми говоримо про аграріїв, то по принципу 70 гривень з гектара землі, що вони обробляють. Це той фонд, що буде нас максимально наближати до цифри, яку ми плануємо зібрати», – розповідає генеральний директор «Арциз хліб» Олексій Куцарєв. 

Кожен мешканець громади, який вступив до лав ЗСУ, з фонду отримує 20 тис. гривень.  Окрім цього, за ці гроші допомагають місцевій Територіальній обороні, створюють резервний фонд, а також відправляють гуманітарну допомогу на Миколаївщину. 

«Ми не будемо ходити в заклад, власниця якого підтримує рускій мір» 

В Овідіополі ж навпаки – бойкотують заклад, власниця якого, на думку місцевих, просуває наративи російської пропаганди. У відео, яке ще у березні виклала місцева редакція «Альтернатива», Світлана Алхімова використовує звичні для російського телебачення тези: «біолабораторії в Україні», «8 років страждав Донбас», «Україна порушила Мінські домовленості». Власне, після цього відео у невеликому місті на Одещині розгорівся неабиякий скандал. 

«Я ходив у їхній спортивний зал кілька років. Після відео – перестав. Я свідомо відмовляюся давати гроші людині, яка «ні за тих, ні за інших», яка говорить, що на нас напали «ескімоси». Ми їх вважаємо колаборантами. При чому за весь цей час власниця навіть не намагалася якось виправити ситуацію. Тому ми вирішили бойкотувати заклад. Туди все одно ходять люди, але значно менше», – розповідає Інформеру місцевий Владислав.

Тепер заклад продовжує працювати зі спущеними вікнами, а працівники анонімно розповідають, що кількість клієнтів критично впала. Однак Інформеру так і не вдалося отримати новий коментар від власниці закладу. 

Тренд на підтримку України 

А втім, навіть найменша кав’ярня біля вашого будинку, ймовірно, перераховує невеликий відсоток заробітку на потреби української армії. А робота на «економічному фронті» стала навіть способом реклами.

Європейська бізнес асоціація підрахувала, що більшість українського бізнесу нині надають різноманітну підтримку армії чи теробороні. 

«А саме – 41% допомагають фінансово, 35% підтримують працівників, що захищають країну, 31% постачають продукцію, 29% постачають послуги, 16% – ліки, 9% – засоби захисту/оборони», – пишуть у звіті Асоціації. 

Також в Асоціації регулярно стежать, як бізнес півдня України підтримує ЗСУ та стабілізує економіку. Так, наприклад, «MTB Bank»перерахував вже понад 20 млн гривень на рахунок підтримки ЗСУ. Порт «Nika-Tera», на прохання судновласників, провели евакуацію 28 іноземних моряків із з суден, які опинилися в блокаді та під обстрілами в акваторії Дніпро-Бузького лиману. «TIS» підтримує Державну прикордонну службу України – передають генератори різної потужності, польові плити, каремати, ліхтарі, біноклі, спальники тощо. 

Текст та візуалізація: Дмитро Тельпіс

«Матеріал підготовлено в межах програми «Сильні медіа – сильне суспільство». Думки, виражені в цій публікації, відображають виключно точку зору авторів».