Факти та коментарі одеських журналістів. Результати моніторингу

Чим та як живуть регіональні ЗМІ, які теми найпопулярніші, що з’являється у стрічках новин та наскільки ця інформація неупереджена, достовірна та збалансована? Ці питання з грудня 2015-го з’ясовували регіональні представники ІМІ. За цей період було промоніторено найпопулярніші регіональні ЗМІ з метою виявити якість матеріалів, та присутність у новинах суспільно-важливих, соціальних тем, таких як екологія, гендерний баланс, проблеми  ЖКГ та інші.

В одеському регіоні моніторингу підлягали он лайн видання Думська.нет, Таймер, Траса Е-95 та 048. Серед друкованих видань моніторились щотижневі газети Одесская жизнь, Слово, Вечерняя Одесса,  Одеський вісник.

Отже підсумки моніторингу виглядають так.

Джерела інформації

Виявилося, одеські журналісти друкованих ЗМІ у новинах частіше посилаються на джерела інформації, ніж їх колеги у інтернет виданнях. Частіше за всього – це посилання на офіційні структури.

Найпопулярнішим джерелом інформації для одеських онлайн видань є інформація з прес служб, як місцевих так і державних. Серед них більш за всього з поліції, мерії, прокуратури, СЕС. Інше популярне джерело – заяви офіційних осіб. З таких новин часто роблять новину на “одну стрічку”: такий-то прокоментував то-то. При цьому часто в таких новинах слова спікера викарбовуються із контексту, або подаються під “жовтими заголовками”.

Менше за всіх, на інші джерела посилалося видання Таймер – 18% від всіх новин на сайті. За ним , видання 048 – 15%. На Думській за тиждень виявилось майже 10% новин без посилання на джерело.

“Не завжди ми з етичних міркувань можемо озвучити джерело інформації. Ми ніколи не працюємо з неперевіреними джерелами. Так, ми оперативно можемо публікувати повідомлення громадських активістів, волонтерів, і іноді така інфа може в підсумку не підтвердитися. Але баланс ми тримаємо, всю інфу перевіряємо, спростування даємо, інформацію дописуємо”, – коментує результати моніторингу журналіст 048Світлана Городілова.

Джинса

Загальний висновок – інтернет видання джинсують більше за друковані ЗМІ.

Кількість джинси було промоніторено двічі – у березні та серпні 2016. Таким чином, було встановлено, що навесні джинсували дещо більше, ніж влітку: 12 матеріалів проти 10. Назви політичних гравців не змінились. А ось комерційної джинси на Думській стало дещо  більше: 3 новини влітку проти 1 навесні.

Лідером по джинсі виявилась Думська, а на Таймері її об’єм дещо зменшився. При цьому на Думській побільшало комерційних повідомлень під рубрикою “Суспільство”. А всі три новини з ознаками замовлення на політичну тематику стосувались діяльності партії Блок Петра Порошенка.

Основним героєм  матеріалів з ознаками джинси у виданні  Таймер виступив Опоблок.

Окремо треба зазначити випадки комерційної джинси на Таймері на користь телекомунікаційної компанії “Фенікс”, яка працює на території, яка зараз не контролюється Україною. За моніторинговий тиждень  (21-27 березня 2016) з’явились два таких матеріали, що стосуються цього оператора. 22 травня 2015 року вийшло повідомлення  про те, що даний оператор планує свою роботу на території Донецька.

Для певного балансу думок ми попросили прокоментувати наші дані. Головний редактор видання Юрій Ткачов відповів, що дані моніторингу він вважає не зовсім коректними, тому що в інші тижні, на які не розповсюджувався моніторинг у стрічці новин досить часто з’являлись новини як і про інші політсили, так і позитивні новини стосовно України в цілому  (посилання на ці та інші приклади він вислав у листі). На питання про надмірну прихильності  у новинах видання Оппоблоку він відповів, що “Краще мене назовуть агентом Кремля, ніж агентом Труханова (мер Одеси) та Скорика (Оппоблок)”. Стосовно новин про компанію Фенікс, Юрій Ткачов сказав наступне:  “Це не була реклама (в сенсі, ми не отримували грошей за розміщення даної інформації). Нас, безумовно, дійсно читають на тих територіях (близько 3000 переглядів на добу), але справа тут не в цьому. Дані новини, на наш погляд, добре ілюструють процес розриву економічних та інфраструктурних зв’язків між Україною та територіями, контрольованими силами невизнаних ДНР і ЛНР, і тому важливі навіть не стільки для жителів цих територій (вони і самі все знають), скільки для жителів решти території країни”.

У газеті “Одесская жизнь” було виявлено два політичні матеріали без належного маркування. Мова в них йшла про діяльність партії “УКРОП”.
Жодного матеріалу замовного характеру не було виявлено в міській комунальній газеті “Одесский вестник”.  Але треба зазначити, що весь випуск газети присвячений лише досягненням міського голови та його команди. У виданні не має жодного критичного матеріалу, або тих, що задаються питаннями міських проблем. Також у виданні виявлена реклама так званих “лохотронів”. Треба зазначити, що так реклама  з’являється на шпальтах видання вже не вперше.

Тематичне різноманіття

Щодо тематичного наповнення ресурсів можна сказати, що воно не надто різноманітне.

Згідно дослідження медіа ситуації на півдні та сході України, яке проводилось ІМІ та компанією GFK  в листопаді-грудні 2015-го, читачам одеського регіону не вистачає інформації про боротьбу з корупцією, воєнних дій,  діяльності місцевої влади, місцевих журналістських розслідувань об’єктивних місцевих новин, та новин про громадські ініціативи.  Але у промоніторених ЗМІ темі охорони здоров’я присвячено лише 12 матеріалів (2.4% від загальної кількості матеріалів).  Боротьбі з корупцією – 22 матеріалів (4,5%), але більшість з них – повідомлення  прес служби прокуратури, або коментарі профільних прес служб, наприклад, військових. Частина новин на тему корупції стосується подальшого перебігу вже відомих подій – судів, коментарів щодо затримань, спростування чи підтвердження тих чи інших фактів.

Тему АТО, війни на сході висвітлюють лише он-лайн видання – 16 матеріалів (3,2%). При цьому Думська зробила декілька змістовних матеріалів про стан справ у армії, Таймер базує свої новини на офіційних повідомленнях  із штабу ВСУ.  Тема екології представлена у виданнях 3% матеріалів.

Рекомендації

Окремо варто зауважити, що редактори найпопулярніших ЗМІ поліпшують і якість контенту і в більшості намагаються дотримуватися стандартів, менше застосовують мову ворожнечі і вирівнюють гендерний баланс ( виросла присутність жінок у якості експертом та героїнь).

До рекомендацій можна віднести прохання не використовувати “жовту” лексику у заголовках, відмовитися від матеріалів із ознаками  політичної джинси та більш ретельно перевіряти інформацію. Адже читачі вже зробили свій вибір, про що свідчить кількість переглядів та наклади найпопулярніших одеських ЗМІ.

Юлія Сущенко, для Інституту Масової Інформації

Моніторинг проведено регіональними представниками Інституту масової інформації за підтримки програми МАТРА Посольства Нідерландів в Україні.