Маніпуляції в січневому медіапросторі Одеси: відсутність фейків та засилля неналежно маркованої реклами

Майже один відсоток повідомлень в новинних стрічках одеських онлайн-ЗМІ мають ознаки маніпуляцій, при цьому в новинах немає фейків. 

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані під час вибіркового аналізу п’яти одеських онлайн ЗМІ, який з 11 по 15 січня 2021 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 733 повідомлення сайтів «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ» та «Одесская жизнь». Методологія дослідження включала аналіз кількості новин, що містять маніпуляції та фейки. Загалом під час дослідження виявлено п’ять  матеріалів з ознаками інформаційних маніпуляцій. 

Приклади маніпуляцій в місцевих онлайн медіа Одеси

Більшість маніпуляцій, 60% від усіх зафіксованих випадків, стосувалися місцевої політики. Ще 20% — теми охорони здоров’я. Серед головних прикладів маніпуляцій слід відзначити новину «Українці другий день протестують проти збільшення цін на газ, а Зеленський обіцяє справедливі тарифи», в якій йдеться, що по всій країні ніби відбуваються численні антиурядові мітинги. При цьому в самому повідомленні фігурують світлини з небагатолюдних акцій. В цьому випадку можна казати про маніпуляцію, яка засновується на перебільшенні реальних даних. 

До іншого прикладу з перебільшенням реальних даних можна віднести повідомлення «В Одесу може потрапити курятина з «сюрпризом», де «сюрприз» ні що інше, як сальмонела. З самого тексту повідомлення стає зрозумілим, що через західний кордон була завезена партія зараженої курятини і існує гіпотетична вірогідність, що  таке м’ясо «може» потрапити до Одеси. Але може ж і не потрапити. Тож, які реальні ризики існують для громади, в новині не уточнюється. В новині відсутні експертні коментарі, думки лікарів та прикордонників. Можна говорити про те, що новина, через перебільшення, направлена на підвищення трафіку та відвідуваності на сайті.

В іншому повідомленні «В Одесі триває «халтурна» реконструкція за 158 мільйонів гривень» присутнє оцінювальне судження кореспондента якості проведених робіт, яке також підпадає під ознаки інформаційної маніпуляції. Журналіст не має необхідної кваліфікації будівельника або інженера, щоб стверджувати про “халтурність” у виконанні ремонту. Тому в даному випадку таке формулювання назви новини сприймається як порушення професійних стандартів.  В новині «Корупційна складова»: ексміністр Уманський пояснив, чому одеська податкова під керівництвом Шадевсьної не відшкодовує ПДВ бізнесу» йдеться про досить серйозні звинувачення чиновників податкової у корупції, які ґрунтуються лише на одній заяві ексміністра. Кореспонденти видання не перевірили достовірність цієї інформації та не запитали коментар у податківців або правоохоронних органів, що може розцінюватися як упереджене ставлення до однієї зі сторін скандальних звинувачень.

Серед випадків маніпуляцій в одеському інфопросторі був зафіксований один приклад невідповідності назви повідомлення її змісту. В заголовку «В Одесі на Таїрова з’явився п’яний регулювальник» йдеться ніби про присутність на вулицях міста п’яного поліціанта. Проте вже в самому тексті згадується про пересічного громадянина, який в стані сп’яніння регулював дорожній рух на пішохідному переході в одному з жилих масивів.  

Джинса та завершення виборчого процесу

Слід відзначити, що за час моніторингу не зафіксовано фейків, дезінформації та джинси. Проте в ході аналізу були виокремлені 14 випадків невірно маркованої  реклами (1,9% від усіх проаналізованих новин). Всі випадки мають відношення до комерційної реклами та позначені в місцевих онлайн-медіа в стрічках з подібними назвами як то «Новини компаній» або «Партнерський матеріал», хоча відповідно до законодавства такі рубрики мають підписуватися як «Реклама» або «На правах реклами». 

Нагадаємо, що ще нещодавно кількість порушень в місцевих ЗМІ досягала неймовірних показників. За даними проєкту «Infocrime», тиждень перед виборами 25 жовтня 2020 року став найбільш брудним за весь минулий рік. Напередодні одеські політики та провідні регіональні ЗМІ у сім разів збільшили кількість замовних матеріалів без належного маркування та в три рази загальну кількість маніпуляцій у порівнянні з першим тижнем вересня 2020 року. З 19 по 25 жовтня 2020 року було проаналізовано 1673 повідомлення в 14 місцевих медіа. В 118 матеріалах (7%) виявлені маніпуляції, з них 6 — містили фейки, а 104 публікації мали ознаки прихованої чи невірно маркованої реклами.  

Незначні показники політичних маніпуляцій та джинси в одеських медіа на початку 2021 року показує певне інформаційне та політичне затишшя в Одесі після виборів та сигналізує про завершення етапу конструювання поточної владної структури у регіоні.

Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.