Навчають та викривають: як одеські розробники протидіють ворожим фейкам?

Cьогодні для 77% жителів України джерелом новин слугують соціальні мережі. Лідерство серед них має месенджер Telegram. Такі дані були отримані в результаті опитування USAID-Internews щодо споживання медіа в 2022 році. Українці завдяки соцмережам можуть оперативно отримувати новини. Однак часто вони, женучись за сенсаціями, викривлюють інформацію та ніяк не відповідають за її правдивість. Також анонімні канали стали серйозним інструментом впливом в руках російських пропагандистів, які прагнуть впливати на суспільну думку.

Боротьба з фейками стала найбільш актуальною в 2014 році. На державному рівні не було проведено жодних реформ, однак громадські організації, аналітики взяли цю роботу на себе. Серед них були й одесити. Щоб протидіяти дезінформації, експерти ГО «Інститут політичної інформації» розробили @FakeBoomBot. Це телеграм-бот, який допомагає розрізняти різноманітні фейки. Унікальність цього інструменту полягає в тому, що він використовується для самоосвіти користувачів.

Одеський Інститут політичної інформації презентував освітнього telegram-бота

«Наш бот пропонуєприклади справжніх фейків та дезінформаційних повідомлень, які час від часувиринають в стрічках новин та соцмережах. Він наочно демонструє, як можна відрізнити правдивий контент від хибного. Ми від самого початку ставили за мету покращити рівень медіаграмотності українських користувачів, передусім у месенджері «Телеграм». Зараз запроваджується дуже багато інструментів, спрямованих на протидію дезінформації. @FakeBoomBot відрізняється від них тим, що його інтерактивність поєднується з нашими іншими партнерськими проєктами», – говорить засновник «ФейкБумБот» Павло Колотвін.

Найбільший негативний вплив фейків полягає в поляризації суспільства, намаганні позбавити довіри до інститутів влади. Вони «заохочують» робити дуже емоційні висновки та схилятися до емоційних дій, намагаються позбавити людей критичного мислення, толерують сіяння панічних настроїв в суспільстві та намагаються переконати його, що воно слабкіше, ніж є насправді. Це основний елемент гібридної війни, який називається «рефлексивне управління»: за будь-яку ціну переконати суперника, що він слабший, ніж він є насправді.

Возможно, это изображение текст

Для цього ворожій пропаганді потрібні фейки, які укорінюють певні наративи у суспільстві. Фейки кожен день різні, і служать для підтримки певних наративів, які якраз сталі. У російсько-українській гібридній війні таких наративів більше двадцяти і борці з дезінформацією фіксують їх постійно. Найпоширенішими сьогодні є військові фейки, які показують великі втрати української армії, оббріхують ЗСУ а також намагаються дискредитувати військове керівництво країни.

« Це робиться для того, щоб підірвати довіру до армії у населення, а через населення воно проникає до наших воїнів, бо ті також бачать різні матеріали, вкиди, їх родичі постійно запитують, і це теж впливає на свідомість військових. Один з останніх таких фейків був про те, що українські військові спалили Коран. Насправді, це було постановне відео, там люди говорили українською, з явним акцентом, непритаманним нашим людям. Також постійно поширюються фейки про розкрадання гуманітарки, корупцію. Такі вкиди робляться кожного дня, щоб дискредитувати збройні сили, дискредитувати військових. Також ворог активно працює з Європою і поширює фейки про Україну», – говорить фактчекер StopFake Олександр Замковой.

У «ФейкБумБот» закладена база з великої кількості неправдивих новин, яка постійно зростає. Таким чином, людина може дізнатися, хто чи що було її першоджерелом, отримати спростування хибної інформації, оцінити власний рівень медіаграмотності. Бот, використовуючи математичні алгоритми, аналізує відповіді та видає результат. Згідно нього, користувач дізнається про свої слабкі місця та отримує консультації, як прокачати навички критичного мислення й відслідковувати фейки.

Тестування рівня медіаграмотності складається з великої кількості питань, які постійно змінюються. Ця особливість допомагає людині проходити тест кілька разів та моніторити свій рівень за цією темою в динаміці. Учасники можуть порівняти власні результати із результатами інших людей. Ну і як кожен сучасний додаток, «ФейкБумБот» пропонує оновлення та актуальну інформацію, дізнатись більше про той чи інший фейк. Адже в умовах повномасштабної війни, кількість ворожих неправдивих новин (а також їх спростувань) зростає в геометричній прогресії.

«Бот є унікальним ресурсом, тому що швидко і змістовно надає користувачу інформацію про різновиди існуючих фейків і дезінформації. Кожне із питання базується на реальних прикладах фейкових повідомлень, які нещодавно виникали у медіа. Така обізнаність підвищує можливості людини, яка пройшла тест, у протидії негативним впливам на себе і своє оточення. Важливо, що у боті присутні приклади фейкових повідомлень у відео, фото і аудіо форматах, оскільки інформаційні атаки на Україну стають все складнішими», – говорить співзасновник проєкту Євген Попов.

Возможно, это изображение 4 человека и текст «836 фейкбум бот bot /start 15:52 цей бот переврить ваш рівень медаграмотност та надасть пропозици як його полпшити. 15:52 розпочати тест опис проекту типи фейкив рвень медаг.. нфобаза 1/7. чи правдиве це повдомлення? Telegram срочно, сейчас выяснилось, что зеленский передал вице-президенту сша харрис и спикеру палаты представителей конгресса пелоси флаг c рунами cc. и что особенно важно во время хануки 0:02 15:52 так Hi Menu Message»

Окрему увагу розробники «ФейкБум Боту» приділили українським проєктам, які займаються активними спростовуванням фейків. Цей напрямок активно почав розвиватися в Україні у 2014 році, після початку гібридної війни з боку країни-агресора. За вісім років до повномасштабного вторгнення РФ не припиняла вести ворожу пропаганду, тому виникла потреба протидіяти фейкам. Зокрема, в Україні розвінчуванням брехливих новин у нас займаються StopFake, Spravdi, ІМІ, EUvDiSiNFO, Інтерньюз-Україна. Саме на матеріалах з цих джерел побудовані більшість питань у тестуванні.

Навички з розрізнення фейків сьогодні є одними з найважливіших для медійників, які сьогодні працюють зі стрічками новин, роблять матеріали. Саме на них лежить основна відповідальність, чи пошириться той чи інший фейк, чи ні. Однак вміння вираховувати неправдиву інформацію важливе й для споживачів новин. По-перше, журналісти можуть помилитися, власне як і офіційні джерела (як це було нещодавно з повідомленням Генштабу про відступ росіян з Нової Каховки). По-друге, в медіапросторі можуть працювати новинарі, які женуться за сенсаціями, не ставлячи за мету шкодити державі. По-третє, російська пропаганда теж нікуди не зникла, хоча й навчилась маскуватись.

Марія Шевчук