«Новий парламент має завершити реформу децентралізації в Україні» (думка європейських партнерів)

21 липня в  Україні відбулися позачергові парламентські вибори. Не будемо  вкотре описувати всі перипетії.  Зауважимо лише, що президент Володимир Зеленський матиме підтримку більшості  у Верховній Раді. Яким надалі буде шлях українських реформ? Чи не «відкотиться назад» процес децентралізації? Це питання хвилює і вітчизняних представників місцевого самоврядування і європейських партнерів.

Згадаємо хоча б, що говорили з цього приводу (ще до виборів) гості XV Українського  муніципального  форуму, який проходив в Одесі, звертаючись до міських голів та депутатів місцевих рад з усієї України.

Генеральний секретар Конгресу місцевих та регіональних влад Ради Європи Андреас  Кіфер:

Такі політичні діалоги між вами є  надзвичайно важливими. Під час них виявляються потреби громад,  через Асоціацію міст  України вони  доносяться до влади.

Я представляю  Конгрес місцевих та регіональних влад Ради Європи, до якого входять міські голови та депутати місцевих рад 47 країн. Ми всі є друзями України і раді, що маємо можливість втілювати спільні проекти. Наприклад, минулого року підписали Меморандум про взаєморозуміння, щоб зміцнити роль  АМУ як посередника  між органами місцевого самоврядування, урядом та парламентом України.

Звичайно, я можу привітати українців з певним прогресом у  втіленні реформи децентралізації, але  певні питання  (зокрема внесення змін в Конституції та прийняття відповідних законодавчих актів) все ще лишаються відкритими.

Для того, щоб успішно провадити цю  реформу мають бути створені сильні адміністративні та політичні  структури. Визначений чіткий розподіл ролей та відповідальності . А також вжиті певні запобіжні  заходи. На випадок,  якщо органи центральної  виконавчої  влади перевищать свої повноваження або компетенції,  у органів місцевого самоврядування  мають бути якісь механізми захисту.

Також дуже важливим є питання відповідальності та підзвітності, яке ми  зараз обговорюємо в багатьох країнах членах Ради Європи. Має бути порядок відкликання місцевих вибраних представників, якщо допущені якісь  порушення, та  чіткий механізм такого відкликання.  Ми обговорювали це питання з багатьма експертами і дійшли до спільного висновку,  що відкликання міських голів та місцевих обраних представників може бути винятковим демократичним інструментом (за умови що це  відповідає національному та місцевому законодавству).

Україна як і 47 країн-членів РЄ  підписала Європейську хартію. По суті це конституція, яка прописує стандарти місцевого самоврядування  в усіх цих країнах, а наш Конгрес є моніторинговим органом, який оцінює застосування цієї  хартії. Тому наші  спостерігачі  під час моніторингового візиту в Україну  оцінять, як  на практиці  реалізується цей документ,  проаналізують впроваджені реформи, виявлять  певні прогалини  та розроблять  рекомендації  для подальших кроків та покращень. Також в рамках цієї місії ми оцінимо стан місцевої  демократії  із залученням громадян.

20 років тому були центральні органи влади,  які вважали,  що можна вирішити всі проблеми без підтимки регіонів та громад.  Але зараз  часи  змінилися і ми більше говоримо про багаторівневу систему врядування. Це новий підхід до вирішення проблем.

Хоча наш Конгрес по суті політичний орган,  але ми не є правими,  лівими чи центристами,  в нас немає конкретної політичної  ідеології. Можна сказати , що нашою ідеологією є  Європейська  Хартія  місцевого самоврядування, яка прописує основоположні  універсальні  цінності.  які є універсальними для всіх. Ви  теж можете  використати це  як орієнтир:  забезпечити універсальні принципи відповідальності та підзвітності. Можете й надалі сподіватися на нашу підтримку!

 

Спеціальний уповноважений Уряду Німеччини з питань реформ в Україні Георг Мільбрадт:

Децентралізація вважається однією з найуспішніших українських реформ. Вона  популярна  серед громадян, але не завжди користується підтримкою серед бюрократії.

Основне покликання ц реформи  — змінення мислення людей, відхід від радянської системи, передача впливу не згори донизу, а навпаки. Маємо розуміти: передача повноважень на місця означає і «передачу» корупції. Але як свідчать міжнародні дослідження, на місцях цю проблему викорінити легше, ніж у центрі. Децентралізація може  допомогти подолати корупцію, але однією з основних умов є прозорість.

Оскільки місцеве самоврядування переживає політику змін,дуже важливо, щоб ті людини,  на яких покладено відповідальність,  уникали будь-якого натяку на корупцію . Всі недоліки будуть використані вашими опонентами проти вас.

Децентралізація  формує майбутнє політичне життя країни. Але реформа не є завершеною. Велика частина  людей  все ще живе  за старою системою, поза об`єднаними громадами. Багато законопроектів досі не прийнято.  Завдання нового парламенту – завершити реформу.

Україна ратифікувала Європейську хартію місцевого самоврядування понад 20 років тому. Ми маємо зрозуміти: децентралізація – це не подарунок влади місцевому рівню, а конституційне право людини. Тому всі ці норми мають бути захищені внесенням поправок до Конституції України. За реформу потрібно буде  боротися і після парламентських виборів.Потрібні спільні зусилля місцевого самоврядування,  бізнесу та  громадськості. Можна сказати , що  децентралізація як явище має значний   вплив на демократію.

І дозвольте внести міжнародну ремарка: Україна як сильна  демократична країна  є найкращою зброєю в протистоянні з Північним  сусідом. Пан Путін  має боятися ваших успіхів, бо  вони змусять задуматися російських  громадян. Тому успішна децентралізація   буде не лише вашим внутрішнім досягненням, а й успішною зброєю на міжнародній  арені.

Трохи цифр.

За останніми (довиборчими) даними місцеві громади в Україні  залежать від Держбюджету більш ніж на половину – 53-54%. Якщо порівнювати з іншими  європейськими країнами: у  Франції – частка трансфертів з  держбюджету   становить  23%, у Швеції – 37% , у Польщі – 29%.  Фахівці вважають, що економічним ключем до реформи має стати зменшення подібної залежності, відмова від постійних змін посеред бюджетного року і виплати коштів в останні місяці (коли їх просто не встигають використати) та введення електронного бюджету.

Європейські партнери згодні  створити  на базі української Рахункової  палати навчальний проект для  місцевих громад та  вчити їх правильного бюджетування.

 Останні новини:

За повідомленням АМУ, 30 липня під час брифінгу керівник Офісу Президента України А.Богдан сказав, що необхідно закінчити реформу місцевого самоврядування, а вже після цього проводити місцеві вибори. Олександр Слобожан: Асоціація міст України вітає таку позицію, оскільки на даному етапі дуже важливим є завдання розбудувати в Україні місцеве самоврядування європейського зразка, що має достатньо повноважень та ресурсів для забезпечення комфортного і благополучного життя людей.

Наталя Шевчук.