Політика в травневому медіапросторі Одеси: скандал навколо лідерів ОПЗЖ та майже відсутність джинси

Приблизно 3% повідомлень в новинних стрічках одеських онлайн-ЗМІ стосувалися діяльності політичних партій. 

Такі висновки можна зробити після аналізу даних, які були отримані під час вибіркового аналізу п’яти одеських онлайн ЗМІ, який з 10 по 14 травня 2021 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 747 повідомлень сайтів «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ» та «Одесская жизнь». Методологія дослідження включала аналіз кількості новин зі згадками політичних партій, їх тематики та наявності в них ознак замовності або контрагітації.   

Про які партії писали одеські медіа в травні?

Головним політичним ньюсмейкером в регіональних медіа Одещини став Віктор Медведчук та його політична сила. Практично всі основні місцеві ЗМІ слідкували за перипетіями, пов’язаними з  підозрами та судовим процесом, які ініціювали СБУ та прокуратура щодо лідерів ОПЗЖ. Загалом половина новин зі згадками політичних сил стосувалися саме цієї партії.  «Медведчук вирішував питання свого бізнесу в окупованому Криму особисто з Путіним» — з такими типовими заголовками виходили новини в Одесі. Всі повідомлення мали нейтральну або негативну конотацію. Позитивних  меседжів щодо ОПЗЖ не було зафіксовано. Навколо цієї теми формувалися й інші політичні повідомлення. Так, 20% новин за участю політичних сил стосувалися партії «Братство», активісти якої провели мітинг біля редакції місцевого телеканалу, який, за словами учасників акції, має відношення до ОПЗЖ. «В Одесі активісти з Києва вимагали закрити два телеканали й шукали Медведчука» — з подібними назвами були опубліковані 5 новин в регіональних онлайн-ЗМІ. Тобто судовий процес щодо Медведчука зайняв 70% повідомлень за участю будь-яких політичних партій. Про “Європейську солідарність” згадувалося у 12% таких повідомлень. Наприклад, у новині «Проросійські члени топонімічної комісії при мерії Одеси зажадали перейменувати зупинку «Український театр»», йдеться, що депутат міськради від ЄС Петро Обухов проголосував проти цієї пропозиції. Але й крім суто політичних новин, під час моніторингу виявлені повідомлення на кшталт «Нардепа Гончаренко обікрали в поїзді Одеса-Ковель», де є лише відомість про політичну приналежність депутата (ЄС). В ході моніторингу встановлені кілька прикладів згадок політичних сил у новинах, які стосуються бізнесових питань, будівництва тощо. Так, у новині «Одеський суд заборонив будівництво багатоповерхівки на Лідерсовському бульварі» фігурує місцевий політик, який ніби має відношення до вказаного будівництва і партія, від якої він балотувався до міськради. Важливо, що взагалі відсутні згадки про політичні партії в новинах про охорону здоров’я (пандемію, коронавірус і т.д.), екологію, права людини. Дивує, що за за моніторинговий період відсутня була політика й в соціальних новинах, де зазвичай найбільше джинси. При цьому зафіксовані були лише два матеріали з ознаками замовності, зокрема, новина «Я з родини виробників-будівельників і звик створювати, а не руйнувати», — нардеп Ігор Васильківський відзвітував про роботу» (депутат ВР від Слуги народу). Ті самі прикмети присутні й в повідомленні “У центрі Одеси відкрили громадську приймальню народного депутата”. При цьому партійність політика у новині не вказана. Нагадаємо, що мажоритарник Артем Дмитрук пройшов до парламенту від “Слуги народу”.

Незначні показники згадок політичних партій та джинси в одеських медіа у травні 2021 року показує певне інформаційне та політичне затишшя в Одесі після активного політичного сезону та свідчить про завершення етапу конструювання поточної владної структури у регіоні.

Павло Колотвін, регіональний представник Інституту масової інформації в Одеській області

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.