Як російська пропаганда намагається привласнити собі Одесу?

«Помститися за 2 травня» під час оголошення війни Україні обіцяв президент РФ Владімір Путін. Російська пропагандистка Маргарита Сімонян мріяла «повернути собі» Одесу. А писарі історії у РФ постійно повторюють «Одеса завжди була російською». Наративи ворожої пропагандистської машини незмінні, а під час повномасштабного вторгнення стали працювати щосили. Яке місце Одеси в цій вигаданій росіянами історії та як не потрапити на їх гачок – розбирався Інформер. 

«Зброя масового ураження»: як працює пропаганда росіян?

Кремль досі вважав Одесу абсолютно проросійським містом, тому значну кількість коштів уряд РФ виділяв на просування потрібних їм настроїв на Одещині. Путін розвивав цілу мережу проросійських політиків, підтримував та створював настрої, які мали б «зробити» одеситів дружніми до Москви. Мовляв, регіон підтримає російське вторгнення. Однак Одеса вже продемонструвала, якою дружньою може бути до «Москви». 

Експертка з міжнародної інформації Христина Юськів вважає, що кінцевою метою росіян є психологічна дестабілізація українців. 

«З таким песимістичним поглядом на Україну Росія сподівається знищити внутрішню та міжнародну підтримку реформ, які б зробили Київ більш незалежним від Москви», – пише вона. 

Росіяни ставлять під сумнів усі європейські цінності, які Українська держава виборює протягом своєї незалежності. Для цього пропагандисти «створюють нову реальність» – так звані симулякри, з якими потім самі і борються. Простіше кажучи, відверту брехню: «антисеміти  в Одесі знущаються з євреїв», «нацисти в Києві вбивають простих мешканців», «бандерівці вбивають російськомовних». Російська пропаганда швидка, безперервна, повторювана та має безліч каналів. 

На думку одеської медіадослідниці Аліни Червінчук, пропагандисти передусім використовують соціальні мережі для формування інформаційного хаосу. 

«На таких комунікаційних платформах аудиторії важче контролювати та фільтрувати потік інформації. Тому наразі канали/групи в телеграмі/вайбері та інших соціальних мережах стали основними ретрансляторами пропагандистських повідомлень», – пояснює вона для Інформера. 

Окрім цього, путінські пропагандисти довгий час формували для росіян  образ «ворога, який пригнічує російськомовне населення» в Одесі. На початку повномасштабного вторгнення деяким редакціям одеських ЗМІ надіслали електронні листи із закликом створити сюжет про «єдину слов’янську державу». 

Скріншот електронного листа одного з одеських ЗМІ

Політичний аналітик Ярослав Католик стверджує, що Кремль намагався добитись від одеситів максимальної лояльності та сформувати проросійські органи влади. 

«Саме заради цього фінансувалась низка громадських організацій та політичних партій. І хоча після 2014 року абсолютна більшість з них була закрита, росія від своїх планів не відмовилась. Вони продовжують фінансувати окремі телеграм-канали (а, цілком можливо, й окремих політиків), які розповсюджують російську пропаганду серед одеситів. На жаль, після всіх жахливих новин, пов’язаних із російським вторгненням, вони все ще мають певну аудиторію…», – констатує Католик. 

«Фейки та маніпуляції»: як росіяни показують Одесу під час війни?

Командувачі російської армії неодноразово заявляли про намір РФ створити так званий сухопутний коридор Україною до Придністров’я (окупованої росіянами території Молдови). Тож немає сумніву, що для Одеси окупанти відводять особливу роль. Для цього постійно намагаються просувати проросійські настрої у населення Одещини. 

Лише за останній час СБУ заявляла про викриття кількох фейкових громадських організацій, агентів та угрупувань, що фінансувалися урядом РФ. Зокрема йдеться про одну з найбільших ботоферм, що була розташована в Одесі, «працівники» якої мали розсилати погрози українцям. А от інша група активно виготовляла агітаційні матеріали на підтримку діяльності Путіна та просувала думку відродження СРСР. Далі «працівники» мали організовувати проплачені акції протесту в Одесі. Проте не сталося. Тож російським пропагандистам довелося створювати черговий фейк. Так, на одному з їхніх ресурсів з’явилося повідомлення про нібито протести на підтримку Путіна в Одесі.

Скріншот допису одного з пропагандистських Телеграм-каналів

Як виявилося пізніше, відео було відзнято ще навесні 2014-го, а тепер російські пропагандисти використали його, видаючи за репортаж з місця подій. 

Натомість, як свідчать опитування соціологів Одеського університету імені Мечникова, 90% мешканців вважає, що Одеса – це частина України. Ще більше переконані, що Росія веде війну проти України. Не згодні з цим твердженням лише 6% одеситів. 

Окрім цього, РФ намагається «грати навипередки». Йдеться про так зване інформаційне алібі. Спеціалісти Українського центру стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки (ЦСКІБ) переконані, що Кремль завжди попереджає про те, що планує зробити.

«Це стандартна російська практика – «анонсувати» власні провокації, наперед приписуючи їх іншій стороні», – наголошували ЦСКІБ ще у липні минулого року.

Так сталося і з «великодніми провокаціями». Їх Кремль обіцяв за кілька днів до того, як обстріляв житлові квартали Одеси ракетами. Нагадаємо, 7 цивільних загинули, одна з яких немовля.

Ще до цього путінські пропагандисти розганяли фейк про розміщення в Одесі оборонних пунктів ЗСУ в школах та лікарнях, ймовірно, анонсуючи їхній обстріл з боку армії РФ. Для «підтвердження» фейку навіть використовували підробні документи, які нібито демонстрували відповідне розпорядження голови Одеської ОВА Максима Марченка. Однак в ОВА вважають, що такі заяви мають на меті лише сіяти паніку та зламати спротив українців російським агресорам і окупантам. 

«Ця інформація створена і розповсюджується російським ворогом силами своїх підрозділів інформаційно-психологічних операцій (ІПСО)», – пишуть у відомстві.

Створення великої кількості фейкових повідомлень – головна особливість російської пропаганди. Одесу це також не оминуло. Наприклад, у різний час Кремль повідомляв про:

  • нібито мінування Хаджибейської дамби «неонацистами» (спростовано головою Одеської ОВА Максимом Марченком);
  • нібито збиття під Одесою українського літака зі зброєю, що надав Захід (спростовано Міноборони України та Пентагоном);
  • нібито базування під Одесою центру підготовки іноземних найманців (усі іноземні громадяни входять до інтернаціонального легіону територіальної оборони);
  • роботу біологічних лабораторій в Одесі, які нібито працюють над біозброєю проти РФ (спростовано Президентом України).

Важливо, що у кожному з цих фейкових повідомлень, що поширювалися в РФ немає жодного доказу. Єдині, на кого посилалися путінські пропагандисти – міноборони РФ або «власні джерела». 

На думку медіадослідниці Аліни Червінчук, такі технології свідчать про наміри посилити в українців панічні та неоднозначні настрої. 

«Залежно від поставлених цілей пропагандисти використовують різні технології – стереотипізація та навішування ярликів на українців, повторення усталених тверджень, фабрикація та поширення фейків, демонстрація інсценувань», – пояснює вона. 

Однак на думку політичного аналітика Ярослава Католика, наразі Кремль не має достатніх ресурсів, щоб фокусувати свою пропаганду виключно на Одесі, тож місто зазнає інформаційних атак не більше, аніж інші українські міста. 

«Сподівання росіян на те, що Одеса здасться без бою і радо вітатиме рашистські окупаційні війська, повністю провалились. Якщо раніше вони ще вірили в міф про «проросійськість» Одеси, то нещодавній ракетний обстріл міста підтверджує, що вони усвідомили – це не так. Обстріл житлових будинків однозначно свідчить про те, що вони визнали одеситів своїми ворогами», – стверджує Католик. 

«Тверезий розум та офіційні джерела»: як протистояти пропаганді росіян?

Нині головна задача інформаційної політики України – реагувати та перемагати в смисловій та інформаційній війні з РФ. Власне, саме завдяки якісній інформації та довірі до неї у світі сформувався міжнародний блок на підтримку України. Проте нерідко навіть зараз самі українці стають жертвами  путінської пропаганди. 

Лише за минулий рік ЄС реалізував кілька проєктів з протидії дезінформації в Україні. Йдеться про європейські підходи та стандарти щодо медіаграмотності суспільства, іміджу України та протидії кібератакам з боку РФ. Усі тенденції до маніпулцій, фейків та дезінформації зібрано на спеціальному сайті, де представництво Європарламенту розвінчує наративи Кремля в Україні. 

Інформаційні маніпуляції та втручання є тими інструментами, які російська пропагандистська машина активно використовує для супроводу російської військової кампанії в Україні, поширюючи серед власного населення неправдиву інформацію про те, чому відбулося це вторгнення та яка ситуація в Україні», – підкресює Високий представник ЄС Жозеп Боррель. 

Велику кількість фейків у мережі з боку росіян підтверджують і у Держспецзв’язку. Там наполягають: довіряти лише офіційними джерелами інформації (Міноборони, Офіс Президента, Верховна Рада, ДСНС, Обласні військові адміністрації тощо), а також офіційним сторінкам держслужбовців. Однак варто пам’ятати, що навіть офіційні профілі держслужбовців нерідко можуть зламати. 

Медіадослідниця Аліна Червінчук радить не реагувати на інформаційні провокації у групах чи форумах, адже таким чином можна допомогти тільки розкрутити певну тему ще більше. 

«Пропагандисти, зазвичай, прагнуть викликати певну емоційну реакцію (від злості до розчарування), для цього у своїх повідомленнях використовують такі «емоційні зачіпки», що суттєво вирізняються серед інших якісних повідомлень. Тому варто уважніше ставитись до інформації, яку ви споживаєте, та фільтрувати подібні повідомлення», – розповідає вона. 

Окрім цього, у Держсецзв’язку застерігають від рекламних дописів у соцмережах із псевдосторінок СБУ чи інших держвідомств. «Їх публікує ворог, щоб втертися вам у довіру», – пояснюють у Держспецзв’язку. 

Також у відомстві радять підтримувати «гігієну пристроїв». Тобто блокувати гаджети щоразу після роботи, встановлювати будь-які додатки лише з офіційних сервісів та не користуватися невідомим Wi-Fi. Усе це може бути використано кібервійськами РФ задля дестабілізації України.  

Текст і візуалізація: Дмитро Тельпіс