Цікаву інформацію, виявляється, можна отримати, проаналізувавши декларації чиновників, які, згідно Закону України «Про запобігання корупції», забов’язані відтепер надавати їх до відкритого доступу щорічно до 1 квітня. Відтак великий та амбіційний проект з моніторингу декларацій українських державних посадовців надав можливість перевірити на честь і совість багатотисячну армію «сатрапів».
Але зупинимось саме на Одеській області. Оновлені штати РДА самі собою напрошувалися на проведення глибокої перевірки матеріального стану державних осіб, які саме задекларували свої прибутки за 2015 рік у березні 2016. Відтак за результатами моніторингу, проведеного одеськими аналітиками Всеукраїнського руху “Під контролем”, виявилося, що серед 25 очільників РДА Одеської області 8 мають явні порушення у декларуванні речових прав на нерухоме майно. Додатково 2 особи спромоглися не припинити свою підприємницьку діяльність, зайнявши таки посаду держслужбовця, що взагалі суперечить нормі закону. Таким чином, в цілому по Одеській області 32% голів РДА скоїли порушення при заповненні особистих декларацій про майно, доходи, витрати і забовязання фінансового характеру. І в більшості випадків мова йде не про випадкову помилку у сумі отриманого доходу чи кількості квадратних метрів, а навмисне приховування своїх статків від громадськості.
Цікаву тенденцію також можна відстежити аналізуючи декларації чиновників, що перебувають на різноманітних посадах, що належать до керівництв РДА Одеської області. Тут можна побачити і перших заступників голів РДА, і керівників апарату, і начальників фінансового управління, сектору АПК, освіти, відділу містобудування і т.д. За результатами перевірки достовірності інформації, вказаної в деклараціях, відсоток порушень склав 31,7% (13 із 41 державного посадовця), що по суті співпадає з показником порушень серед голів РДА Одеської області. Це є дуже важливе спостереження, адже часто панує думка, що голови РДА набагато більше схильні до приховування інформації персонального характеру, тим паче про власні здобутки, ніж інші члени «бюрократичної братії». А виявляється, що керівництво РДА від них ні в чому не відстає: всі 13 з 13 фактів порушень стосуються відсутності у деклараціях рухомого та нерухомого майна, наявність якого сякі-такі реєстри все ж дали змогу підтвердити.
До речі, перевірка правильності заповнення декларацій та відповідності вказаних в них даних відбувалася через залучення державних реєстрів та усіх відкритих джерел інформації. Також для виявлення можливих зловживань цікаво було іноді ознайомитися і з біографіями декларантів, розміщеними подекуди на сайтах РДА.
Відтак інструменти громадського контролю почали приносити свій вклад в очищення влади, але багато реєстрів досі потребують суттєвого доопрацювання, так як в деяких випадках виникають ситуації, коли посадова особа декларує більше, ніж на неї можна знайти в реєстрах. Така парадоксальна ситуація просто не має права на існування. В будь-якому разі велика подяка і за те, що є, і за те, що створюється зараз руками активістів, волонтерів та небайдужих «програмерів». Головне, щоб до громадського контролю за діяльністю чиновників нас долучалося все більше і подібні моніторинги проводилися перманентно. Бо це, насправді, страх, як цікаво та вкрай необхідно сьогодні.