“Слуга народу” і місцеві партії — основні замовники політичної джинси в 20 регіонах україни — дослідження ІМІ

Основними замовниками політичної джинси в онлайн-медіа 20 регіонів України стали місцеві партії та Зе!Команда/Слуга народа. 

Такими є результати дослідження ГО “Інститут масової інформації”, що було проведене у жовтні цього року, в період передвиборчої кампанії до місцевих виборів.*

На регіональні партії припало 26% від загальної кількості позитивних матеріалів з ознаками політичного замовлення та неналежно маркованої агітації. На другому місці — Зе!Команда/Слуга народа (20,5%). Третє місце за рівнем джинси посіла партія “За майбутнє” (11,5%).

ОПЗЖ належить 8% згадок від загальної кількості джинси та неналежно маркованої ацітації. 7% і 5% відповідно припало на Батьківщину і Європейську Солідарність, 1% згадок — на Радикальну партію. Інші партії  згадувались у 21% джинси та неналежно маркованій рекламі. 

За результатами дослідження, 13% політичних матеріалів із ознаками замовності містили фейки та маніпуляції. Найбільша кількість фейків і маніпуляцій була зафіксована в онлайн-медіа Дніпра (15 фейків та маніпуляцій), Сум (11 фейків та маніпуляцій), Ужгорода, Тернополя, Харкова (по 10 фейків/маніпуляцій), Миколаєва (8 фейків/маніпуляцій), Запоріжжя і Львова (по 7 фейків/маніпуляцій). При цьому, 50% виявлених фейків стосувалися перекручених цифр і даних. Ще 17% припали на недостовірну контрагітацію та “чорний піар”. 13% містили недостовірну інформацію і оцінки, що не відповідали дійсності. Стільки ж, 13%, припали на маніпуляції з соціологічними дослідженнями і 7% склали маніпулятивні заяви “псевдоекспертів”.

Як показало дослідження, кожен п’ятий матеріал із ознаками замовності (19% від загальної кількості джинси) містив контрагітацію або чорний піар проти кандидатів/партій на місцевих виборах. Контрагітаційні матеріали публікували проти політиків місцевого рівня (40% від загальної кількості таких матеріалів), органів державної влади (35%), партій та їх осередків (12%), політиків загальноукраїнського рівня (6%), органів місцевої влади (3%), іншого (4%).  Найбільше контрагітаційних матеріалів було зафіксовано в онлайн-медіа Дніпра (52% від загальної кількості матеріалів із ознаками замовності в регіоні).

При цьому, регіонами-антилідерами за рівнем джинси стали Дніпро і Херсон (в середньому, 12% від загальної кількості матеріалів в онлайн-медіа цих регіонів мали ознаки замовності), Вінниця (9%), Полтава (6%), Хмельницький і Черкаси (по 5%). Найменше новин із ознаками замовності зафіксовано в онлайн-медіа Чернігова (0,7% матеріалів із ознаками замовності від загальної кількості публікацій в регіоні). Найбільше неналежно маркованої політичної агітації та реклами розміщували тернопільські (12%), полтавські (3,6%), хмельницькі (3,1%), а також чернігівські і вінницькі онлайн-медіа (2,7% і 2,6% відповідно від загальної кількості публікацій в регіоні). Взагалі не розміщували неналежно марковану політичну агітацію в онлайн-медіа Кропивницького, Рівного, Сум, Ужгорода і Херсона.

ЗАМОВНИКИ

Найбільше згадок на користь місцевих партій публікували онлайн-медіа Ужгорода (80% від загальної кількості згадок в політичній джинсі і неналежно маркованій агітації регіона). На користь ОПЗЖ найбільше згадок було зафіксовано в сумських онлайн-медіа (71%). Батьківщину просували в матеріалах черкаські онлайн-медіа (40%). Зе!Команду/Слугу народа найбільше піарили в онлайн-медіа Житомира (57%), “За майбутнє” — в Хмельницькому (55%), ЄС  — у Львові (30%), а Радикальну партію — в Херсоні (3% від загальної кількості згадок в політичній джинсі і неналежно маркованій агітації регіона).

За даними результатів моніторинга, найчастіше замовниками джинси в онлайн-медіа виступали політичні партії, включаючи осередки (40% від загальної кількості джинси), на другому місці — політики місцевого рівня (37%). Позитивні замовні матеріали про органи місцевої влади склали 14% публікацій, про органи  державної влади — 4,6% публікацій, про політиків загальноукраїнського рівня — 4%, інших — 0,4% від загальної кількості джинси в новинах 20 регіонів України.

*У межах дослідження було проаналізовано 15982 новини в онлайн-медіа, із них 656 матеріалів із ознаками замовності, 188 матеріалів із неналежним маркуванням, 522 згадки про політичні партії в позитивній джинсі і неналежно маркованій агітації з 5 по 7 жовтня 2020 року в 200 регіональних онлайн-медіа в 20 регіонах України (Вінниця, Волинь, Дніпро, Донецьк (Маріуполь), Житомир, Запоріжжя, Кропивницький, Львів, Миколаїв, Одеса, Полтава, Рівне, Суми, Тернопіль, Ужгород, Харків, Херсон, Хмельницький, Черкаси,  Чернігів). Виявлено 107 фейків/маніпуляцій в матеріалах із ознаками замовності та в матеріалах із неналежним маркуванням  До моніторингу потрапили виключно новини з новинної стрічки інтернет-ЗМІ: статті, журналістські розслідування, аналітика, блоги, авторські колонки, анонси тощо не аналізуватися.