Як змінюється гендерна чутливість одеських ЗМІ?

У червні 2021 року розпочалася чергова хвиля гендерного моніторингу медіа 24 областей України. Упродовж тижня (713 червня 2021 р.) експертками проєкту «Гендерночутлвий простір сучасної журналістики» разом з прес-центром Paritet було проведено аналіз 5 друкованих видань (газет «Вечерняя Одесса», «Одесская жизнь», «Одеські вісті», «Прес Кур’єр», «Чорноморські новини») та 5 новинних сайтів («Думская», «Ізбірком», «Одесса-Медиа», «УСИ», «048.ua-сайт Одессы»).

Серед десяти – три україномовних видання: сайт «Ізбірком», газети «Одеські вісті», «Чорноморські новини». Ще одна газета – «Прес Кур’єр» – друкує матеріали українською та російською мовами. За моніторинговий період проаналізовано 984 публікації: 187 газетних матеріалів (статті, новини, дайджести, інтерв’ю) та 797 інтернет-новини.

Мета моніторингу – визначити рівень гендерної чутливості одеських медіа, а саме – співвідношення експерток/експертів, героїв/героїнь, кількість фемінітивів у текстах, наявність публікацій з гендерної тематики, а також наявність стереотипного та сексистського контенту у журналістських матеріалах.

25,6%  всіх інтернет-матеріалів і 24%  газетних  були неперсоналізовані, тобто не мали ані героїв/героїнь, ані  експертів/експерток. Переважно це були роз’яснення прийнятих законів та постанов з посиланням на відповідні структури, але не на конкретних осіб, повідомлення офіційних або оперативних структур, перероблені на новини.  Хоча в останніх частіше (в порівнянні з попередніми моніторингами) почали з’являтися посилання на відповідальних осіб, які коментували оперативні новини. Всі інтернет-видання продовжили щоденно давати статистичні добові зведення про ситуацію з COVID-19  або інформації про перебіг вакцинації. Зазвичай такі повідомлення йшли неперсоналізованими.

Найменша кількість не персоналізованих матеріалів була в газетах «Вечерняя Одесса» та «Одеські вісті» (по 16%) , а також на сайті «Ізбірком» (19%).

Одеські ЗМІ поволі стають більш гендерночутливими – деколи усвідомлено, деколи інтуїтивно. Якщо за результатами чотирьох хвиль моніторингу – 2019 кількість експерток (тобто жінок, які коментували певну подію, або кого медіа цитували) та кількість героїнь (тих, про кого згадували, але хто не коментували ситуацію, подію, явище), в інтернет-виданнях ледь доходила до третини (32%), то в 2021 р. були зафіксовані поодинокі натяки на гендерний баланс. Так, на сайті «УСИ-онлайн» експерток в лютневих та квітневих новинах побільшало до 40% та 33% відповідно. Збільшилась в квітні кількість героїнь в публікаціях «Думской» – 38%.

Червневі показники присутності експерток на всіх сайтах знову не перевищували 30% («048-сайт Одессы»). Така сама ситуація і з героїнями – найбільший відсоток – 28% («УСИ-онлайн»). Протягом всіх трьох хвиль моніторингів-2021 відсоток героїнь в новинах в цьому онлайн виданні залишався незмінним. 

Під час червневого моніторингу (в порівнянні з лютневим та квітневим) збільшився відсоток  експерток в матеріалах газети «Прес-кур’єр» (з 7% до 17%). Героїнями публікацій цього видання також стало більше жінок (14% – в лютому, 28% – в червні).

Три хвилі моніторингу 2021 р. показали тенденцію до збільшення в публікаціях газети «Чорноморські новини» жінок, які висловлюють думку або коментують певну подію, та кількість жінок, про яких йде мова. В червні (в порівнянні з лютим та квітнем) зріс відсоток експерток в газетних матеріалах (21%-23%-39%) та героїнь (22%-20%-35%).
Схожа ситуація і в газеті «Одеські вісті». В матеріалах збільшився відсоток експерток (11%-25%-39%) та героїнь (14%-27%-25%)

Під час червневого моніторингу найбільший відсоток експерток в політичних новинах був на сайтах «Ізбірком» (30%) та «048-сайт Одессы» (27%),  а героїнь – на сайтах «УСИ» (26% ) та «Ізбірком» (24%). У новинах, що висвітлювали економічні теми, жінки частіше виступали експертками на сайті «Думская» (25%).  Найбільший відсоток героїнь на цю ж тему був в новинах «Ізбіркома» (57%).

На газетних шпальтах жінки частіше виступали експертками в матеріалах на культурно-релігійні теми – 67% випадків в публікаціях газет «Одеські вісті» та 43% – в газеті «Чорноморські новини». На теми освіти – 67% – в газеті «Одесская жизнь» та 60% випадків  – в газеті «Вечерняя Одесса».

Збережено гендерний баланс експерток/експертів (по 50%) в публікаціях, де йшлося про соцполітику/соцзахист – «Вечерняя Одесса» та «Одеські вісті», про культуру/релігію – газета «Прес-кур’єр» та екологію – «Чорноморські новини».   

За кількістю згадок героїнь в газетних матеріалах гендерно збалансованими (або такими, що  наближались до балансу) були статті на теми екології та довкілля в газетах «Чорноморські новини» (50%) та «Вечерняя Одесса» (40%). Ці ж самі газети більше згадували про жінок в публікаціях на теми освіти та науки: 67% – «Чорноморські новини», 43% – «Вечерняя Одесса».      

Під час червневого моніторингу було дотримано гендерного балансу (по 50%) експерток/експертів в інтернет-новинах на теми освіти та науки на сайті «Одесса-Медиа». Великий відсоток жінок,  які висловлювали думки та коментували новини на теми медицини та охорони здоров’я на сайті «048-сайт Одессы» (60%) та культури – на сайті «Думская» (43%). 

В онлайн-виданнях як героїні жінки здебільшого з’являлись в новинах на теми культури. 50% – на сайті «048» та 42% – на «УСИ-онлайн».  

 Червневий моніторинг продемонстрував, що одеські журналісти почали більш розкуто почуватися з фемінітивами. І, якщо в газетах відсоток вживання назв професій, посад, занять в жіночому роді був більш-менш стабільний (54%- лютий, 54% – квітень, 58% – червень),  то в Інтернет-виданнях спостерігалось поступове збільшення вживання фемінітивів (54%- лютий, 64%- квітень, 74% – червень).

Найбільші послідовними у використовуванні фемінітивів протягом трьох  хвиль гендерного моніторингу-2021 р. були сайти «Ізбірком» та газети «Чорноморські новини» і «Одеські вісті». В публікаціях цих видань «прописалися» «лідерка», «директорка», «начальниця», «керівниця», підприємиця», «депутатка», «аналітикиня», «фахівчиня», «правниця», «доповідачка».

Найбільший «прорив» у використанні фемінітивів під час трьох моніторингів-2021 показали сайт «Думская» (46%- лютий, 68%-квітень, 74% – червень) та «Одесса-медиа» (47% – лютий, 86% – квітень, 78% – червень»). І,хоча «начальник», «руководитель», «заместитель», «председатель», «депутат» все ще залишаються, коли мова йде про жінок, – «представительница», «соучредительница», «владелица», «заведующая», «соратница»,  «уполномоченная», «победительница», «клиентка-военнослужащая», «пограничница», «писательница», «юмористка»,  почуваються в новинах цих видань комфортно.

Окремі одеські ЗМІ почали використовувати невживані до цього часу в місцевих медіа фемінітиви. Так, з’явилася «боксёрша». Адже нікому не спаде на думку написати «теннисист  Элина Свитолина», «теннисист Даяна Ястремская», «каратист Анита Серегина». То чому тоді  – «одесский боксер Елена Медведенко»?

Мова – не застигла субстанція. Змінюється науково-технічний прогрес, змінюється світогляд – не відстає і мова. Але,  якщо з фемінітивами, які вказують на національність, наприклад, «українка», «бразильянка», чи  місце проживання – «одеситка», «киянка», або релігійну приналежність – «католичка», «протестантка» – все просто, то з назвами в жіночому роді соціального статусу або професій – дещо складніше. Легко написати  «студентка», «домогосподарка», «пенсіонерка», «манікюрша», «солістка», «письменниця». Чи не щоденно в новинах  з’являються «злоумышеленница», «пострадавшая», «подозреваемая», «подсудимая», «грабительница», «рецидивистка»,  «сожительница», «подчиненная». Та тільки мова заходить про «директора», председателя», «руководителя», «начальника», депутата», «инженера», «преподавателя», «специалиста», «консультанта», «эксперта», «юриста» – то тут, особливо в російськомовних виданнях, починаються деякі складнощі. Але ж і в російській мові існують «преподавательница», «консультантка», «специалистка», «экспертка», «юристка».Індекс гендерної чутливості, який виводиться за результатами моніторингу, складається з кількості експерток, героїнь та фемінітивів в публікаціях. Під час червневого моніторингу Інтернет-видання майже «дихали» в спину один одному: «Ізбірком» – 46%, «Одесса-Медиа» та «УСИ» – по 42%, «Думская» – «40%, «048 – сайт Одессы» – 39%.

Серед друкованих ЗМІ найвищий індекс в  газетах «Чорноморські новини» – 49% та «Одеські вісті» – 48%. В обох газетах простежується послідовне зростання гендерної чутливості протягом трьох хвиль цьогорічного моніторингу.

Загальний Індекс гендерної чутливості одеських регіональних медіа у червні 2021 року – 39%. Це  – середній показник по Україні (у лютому він складав 34%, у квітні – 35%). Ознайомитися із результатами моніторингу регіональний видань 24 областей України (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, а також на сторінці у Facebook.

При порівняннірічних результатів гендерних моніторингів 2019 та 2021, простежується тенденція до зростання рівня гендерної чутливості майже в усіх одеських ЗМІ, які підлягали моніторингу і в 2019, і в 2021 р.р.  І, якщо деякі одеські ЗМІ дотримуються політики гендерної рівності більш-менш рівно протягом всього періоду моніторингів, то сайти «Думская» та «УСИ-онлайн» за два роки значно підвищили індекс гендерної чутливості: з 28% до 37% та з 30% до 41% відповідно.

Експертка з моніторингу – Юлія Сибір

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних медіа України відбувається в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews