Дунайські порти: як українці не допускають голод в Європі та Азії?

Щорічно Україна експортує більше 45 млн тонн зерна у країни Європи, Північної Африки, Близького Сходу та Азії. Найбільними покупцями у ЄC вже тривалий час залишаються Іспанія, Нідерланди та Італія. Головними шляхами для експорту донедавна були морські порти. Проте нині Україна втратила таку можливість через блокаду Чорного моря російським ворогом. Єдині, кому все ще вдається перевозити сільськогосподарську продукцію в інші країни, є три порти Дунаю: Ізмаїл, Рені та Усть-Дунайськ. За період повномасштабного вторгнення вони наростили перевалку вантажів вчетверо. Як працюють Дунайські порти в нових умовах – розбирався Інформер. 

Три порти: де знаходяться та що можуть?

Найбільш ефективним портом серед тих, що працює є порт Ізмаїл в акваторії Кілійського гирла річки (близько 9 км). Його називають одним з найбільш сучасних та високомеханізованих портів на всьому Дунаї. У його складі 24 причали, свій флот, вокзал та допоміжні виробництва. Лише за минулий рік, до повномастабного вторгнення, порт Ізмаїл обробив майже 4 млн тонн продукції. Хоча потужності порту дозволяють перероблять до 8,5 млн тонн вантажів на рік.

Порт Рені обробляє менше вантажів. Проте на стику українського, румунського та молдавського кордонів є одним з найбільших портів Дунаю. Має 34 причали і може приймати практично усі види продукції. Хоча за минулий рік обробив лише 108,5 тис. Тонн з 14,5 млн тонн можливих. 

Найменшим та найбільш «молодим» є порт Усть-Дунайськ, що у Вилковому. Його головна задача – перевалка вантажів з морських судів на річкові. За минулий рік обробив всього 64 тис. тонн продукції. Спеціалізується на нафті, газу та зернових.

І хоч ініціатива, скоріше, вимушена, проте  усі три порти Дунаю нині називають пріоритетом для розвитку.

«Незважаючи на воєнний стан, для розвитку внутрішньоводних шляхів та річкового судноплавства України настає зоряний час. Продовжується робота щодо набуття Україною статусу кандидата в члени в Європейський Союз, що відкриє нам доступ до структурних фондів ЄС», – заявила віце-прем’єр-міністерка з питань євроінтеграції Ольга Стефанішина. 

Як працюють порти зараз? 

За місяць після повномасшатабного вторгнення портам Дунаю вдалося наростити перевалку вантажу в 4 рази й нині сягає трохи менше як 1 млн тонн на місяць. Про це повідомив заступник міністра інфраструктури  Юрій Васьков. 

Важливо підмітити, що ті можливості, які сьогодні дають порти Дунаю – це не більше 10% від усього товарообміну, який відбувався в Україні у мирний час, коли усі порти були розблоковані. 

Найбільшим пріоритетом в експорті до країн Європи, Азії та Близького Сходу залишаються зернові. У квітні різними шляхами в Україні вдалося експортувати більше ніж 1 млн тонн зернових. 

«Якщо у березні ми змогли експортувати лише 200 тисяч тонн зерна, то вже у квітні нам вдалось зрушити цю кризову ситуацію з місця і на разі з використанням залізниці, автошляхів та дунайського пароплавства експортовано більше ніж 1 мільйон тонн. Сподіваюсь, що за травень ми досягнемо показника у півтора мільйона», – розповіла директорка департаменту аграрної політики, продовольства та земельних відносин Одеської ОВА Алла Стоянова.

При цьому у відомстві повідомляють, що враховуючи нарощування експорту в умовах війни, Одещина залишається забезпеченою харчуванням на кілька років вперед. 

Такий різкий інтерес до портів Дунаю викликав очікуваний курс на підвищення цін на послуги. Керівництво портів вже звинуватили у наживі під час війни. Зокрема у лютому плата перевалки через дунайські порти складала 5-6 доларів/тонну. Після початку повномасштабного вторгнення плата була переведена з долара на євро і у квітні склала вже 15 євро/тонну. Тобто стало дорожче аж у три-чотири рази. На травень вартість перевалки вже оцінюється у 20 євро/тонну. Про це повідомив радник міністра внутрішніх справ Вадим Денисенко. 

«Держава від цього, між іншим, практично нічого не отримує. Я розумію про заробіток. Але збільшення в чотири рази – це вже не ринок, а шантаж. Ми говоримо про важливість експорту, але, на жаль, все це перетворюється в можливість заробляти одиницям, а не в можливість хоч якось підтримати економіку», – написав він на своїй сторінці у Фейсбук. 

Водночас у Кабінеті міністрів України ще на початку квітня заявили, що  Україна компенсує шкоду власникам суден, яку завдала РФ. 

Що про експорт думають в Європі? 

Зовсім нещодавно біля Одеського порту зустрічалися прем’єр-міністр України Денис Шмигаль та Президент Європейської Ради Шарль Мішель. Говорили про розблокування українських морських портів. Війна, яку розв’язала РФ проти України, створює реальну загрозу голоду в країнах Африки   та Близького Сходу й дефіциту в країнах Європи. 

«Дії росії вже призвели до різкого зростання цін на пшеницю, кукурудзу та соняшникову олію на світових ринках. І попри наміри агресора створити продовольчу кризу, ми разом маємо зробити все, щоб не допустити голоду в окремих країнах” – зазначив  Денис Шмигаль. 

Після цієї зустрічі тепер вже Єврокомісія пропонує Україні створити так звані «лінії солідарності», щоб допомогти експортувати сільськогосподарські товари. 

«Європейська Комісія презентувала пакет дій для допомоги Україні в експорті її сільськогосподарської продукції. Після російського вторгнення та блокади українських портів була зупинено доставляння споживачам українського зерна та інших сільськогосподарських товарів», – йдеться у повідомленні Єврокомісії. 

Голова Європейської комісії Урсула фон дер Ляйн наголосила, що Україна є житницею світу, а створюючи перепони для життєво важливого експорту, війна, яку розв’язав Кремль, загрожує безпеці в усьому світі. 

Зрештою, країни Європи разом з Україною нині намагаються розвивати сполучення і через давно втрачені залізничні шляхи. Наприклад, Україна та Польща підписали Меморандум про посилення співробітництва в залізничній сфері. Кінцевою метою є створення спільного логістичного підприємства двох країн. 

От тільки морські шляхи поки що залишаються найбільш ефективними. Лише уявіть, за оцінками інвестиційної компанії Dragon Capital та Світового банку, блокування Чорноморських портів – одна з головних причин зниження ВВП України. Нині компанія прогнозує, що у випадку відкриття Чорномо моря для комерційного судоплавства, Україна зможе наростити аж 70% обсягу експорту від довоєнного рівня. 

Деякі європейські країни вже допомагають Україні із продажем зерна та тимчасово зберігають його у своїх сховищах. До прикладу, зерно з Одещини Дунаєм вивозитимуть до Болгарії та Румунії. Згідно з тендером, планується 6 перевезень, вартість кожного сягає 54 тис. євро. Зерно переправлятимуть у румунський порт Констанца та болгарські порти Сілістра та Русе.