«Джинса» в одеських телеграм-каналах напередодні виборів

В одеських телеграм-каналах уже триває передвиборча активність, пов’язана із поширеннями матеріалів із ознаками маніпуляцій та пропагандистських меседжів. При цьому в деяких із них «джинса» значно переважає над іншим контентом.  Про це стало відомо завдяки моніторингу Одеських медіа, який проводять Ізбірком та Одеська обласна організація ВГО «Комітет виборців України».

Найбільш активними у поширенні «джинси» стали телеграм-канали «Одесский городовой» (90% повідомлень із ознаками маніпуляцій) та «Ревізор» (82%). В інших телеграм-каналах експерти також зафіксували пожвавлення, однак кількість джинси – менша: «Одесса | Новости 24/7» — 40%, «Новости Одессы» — 14%, «Одесса как она есть» — 11%.

Стурбованість у експертів викликає значна кількість «зливів» — текстів, в яких використовується компромат на конкурентів; без посилань на джерела та із маніпулятивним викладом матеріалу.

Згідно із проведеним дослідженням, приховані проросійські меседжі, використання мови ворожнечі також є частиною передвиборчої боротьби в Одесі. Так, в телеграм-каналі «Одесский городовой» подібних повідомлень найбільше – 21%; тут експерти зафіксували порушення на рівні стилістики та численні перекручування фактів: «нацики», «ватний» електорат, «фашисти», «київська грантоїдсько-соросівська тусовка» та ін. Також тенденційний добір новин знайдено в телеграм-каналі «Новости Одессы», який відгукнувся на позбавлення російської мови статусу регіональної. В інших телеграм-каналах пропагандистських меседжів знайдено не було. 

«Телеграм-канали — це новий для медіадослідників ресурс, який тільки починають досліджувати. Анонімність та невизначеність законного статусу роблять їх зручним інструментом для ворожих інформаційних атак. Тому дуже важливо дати поштовх до їх тверезого та критичного використання», — зазначив координатор проєкту з моніторингу Валерій Болган.

До моніторингу включено 5 телеграм-каналів з переліку найбільш популярних (за кількістю підписників), які не є представництвом класичних медіа. Дослідження проводилось упродовж 31 серпня – 6 вересня.

Матеріал підготовлений виданням ІзбірКом в рамках кампінії з протидії ворожим інформаційним операціям та підвищення критичного мислення за підтримки Open Information Partnership.