У травні український уряд послабив карантинні обмеження. Одесити одразу відреагували на заяву прем’єра та з 12 травня вишикувалися у масштабні затори, заполонивши зелені приморські схили, пляжі та літні майданчики кафе. Відповідно відреагували місцеві медіа – з усіх новин про карантин 82% повідомлень в одеських онлайн-ЗМІ стосувалися саме скасування обмежень з відповідними репортажами, фотогалереями та коментарями. Слід зазначити, що 81% думок щодо виходу з карантину надавалися представниками місцевих органів влади або загальноукраїнськими політиками, у 6% повідомлень вихід з карантину обговорювали місцеві бізнесмени.
Такі дані були отримані у межах вибіркового аналізу п’яти одеських веб-сайтів новин, який з 11 по 15 травня 2020 року провів Інститут масової інформації. Загалом було проаналізовано 651 новину зі стрічок сайтів «Думська», «048», «Одеса.Онлайн», «УСІ», «Одесская жизнь». З них 41 повідомлення (6,3%) стосувалися скасування карантинних обмежень.
Методологія дослідження включала аналіз кількості новин про пандемію, хворобу та вперше – повідомлення про вихід з карантину. Встановлювалися основні спікери та тональність їх повідомлень щодо зміни правил.
Слід зазначити, що тон новин залежав від місця працевлаштування спікера. Чиновники практично у 92% новин нейтрально коментували скасування обмежень. Очевидно, що тональність коментарів бізнесменів була лише позитивною. Негативних думок зафіксовано не було, навіть з боку медичних працівників, хоча кількість випадків захворювання в Одесі зростає. Щоправда, якщо не враховувати того факту, що коментарів лікарів, які практикують, за цей період зафіксовано не було. Як таке може бути в умовах пандемії, здогадатися важко. З одного боку, це може свідчити про заборону лікарям вступати в контакт з журналістами, з іншого – про небажання медійників витрачати час на інтерв’ю з фахівцями, оскільки представники влади та медичних управлінь самотужки поширюють свої заяви, прес-релізи та офіційну інформацію. А як показують наші попередні дослідження, приблизно 60% новин в одеських онлайн-ЗМІ представляють собою переписані прес-релізи, передруковані матеріали інших медіа або заяви офіційних осіб, блогерів та очевидців, серед яких лише кожна третя новина – унікальне повідомлення.
Триває позитивна тенденція, зафіксована ще у перебігу минулих досліджень щодо уважного ставлення одеських журналістів до коронавірусної тематики. Серед спікерів відсутні випадкові «експерти», прибічники світового зговору, ворожки та гомеопати. Суспільству здебільшого транслюється офіційна інформація та статистика. Так, у 42% новин по вихід із карантину коментарі надавали представники місцевих органів влади, та у 39% сюжетів – загальноукраїнські політики. Як, приміром, у новині видання «УСІ» «Гуляти по 8, в кафе по 4: карантин знову пом’якшують». У цьому повідомленні є офіційне роз’яснення від очільника Уряду Дениса Шмигаля та міністра охорони здоров’я Максима Степанова. У новині сайту «048» «Карантин в Україні після 22 травня планують продовжити» та в новині видання «Одеса.Онлайн» «Карантин знову можуть продовжити, але про повний локдаун мова не йде» ситуацію також коментує прем’єр-міністр. У повідомленні «Потяги та міжміські автобуси запустять з 22 травня» видання «Одесская жизнь» зміни вже коментує міністр інфраструктури Владислав Криклій. В іншому повідомленні цього ж видання, «З 22 травня в Україні почнуть працювати готелі та дитячі садки», поступовий вихід з карантину коментує Максим Степанов.
Серед представників місцевої влади з’явився і директор муніципального зоопарку Ігор Бєляков. Його позитивні коментарі щодо виходу з карантину опублікувала низка місцевих ЗМІ. «Багато тварин зоопарку насправді дуже нудьгували без відвідувачів, адже вони вже звикли до великої кількості гостей, до спілкування. Ми й розважали їх увесь період карантину. Крім того, у нас зараз, на щастя, справжній бебі-бум: кращий час для відвідування зоопарку», – розповів Ігор Бєляков виданню «Одесская жизнь».
Але, крім офіційних осіб, коментарі надавали й інші мешканці Одеси. Здебільшого це були підприємці. У новині видання «Думська» «Одеса виходить з карантину» місцеві бізнесмени позитивно відгукуються про скасування деяких обмежень та можливість приймати відвідувачів. Були в Одесі й випадки пікетів бізнесменів. Так працівники ринку «Староконний» вимагали від адміністрації ринку повного скасування орендної плати за весь період дії карантину та анулювання двадцятивідсоткового її підвищення. Про це писало видання «Одесская жизнь».
Серед новин на культурні теми, які стосувалися життя після карантину, можна згадати повідомлення про перенесення Одеського міжнародного кінофестивалю на осінь. «Одеський кінофестиваль перенесли на осінь, і проведуть в режимі онлайн», – з таким заголовком вийшла новина видання «Одеса.Онлайн». Організатори фестивалю повідомили громадськості, що головна фільмова подія країни станеться в онлайн-форматі. При цьому кінопоказ на Потьомкінських сходах все ж відбудеться.
Також слід зазначити, що у травні 2020 року 18% новин з проаналізованих одеських онлайн-медіа стосувалися коронавірусу SARS-CoV-2. Нагадаємо, що в березні цей показник становив 15%, а у квітні – 23%. Зниження кількості новин про інфекцію у травні у порівнянні з квітнем можна пояснити зниженням активності пандемії в Україні та загальною втомою журналістів та читачів від теми.
Серед головних висновків на даний момент можна виокремити той, що місцеві журналісти продовжують відповідально ставитися до цієї специфічної теми, ретранслюють офіційну інформацію та не вдаються вочевидь у більш рейтингові обговорення різних теорій змови та фейків. Більшість новин посилаються на офіційні джерела та представників місцевої влади, проте фактично відсутній інформаційний супровід діяльності медичних працівників, які мають безпосередній контакт з хворими.
Павло Колотвін, регіональний представник
Інституту масової інформації в Одеській області
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який впроваджується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.