Шокуючі заголовки та нудні прес-релізи: як одеські ЗМІ маніпулюють з назвами новин

«У Подільську судять човняра, який втопив трьох дівчат», «Атракціони-вбивці в Затоці», «Водій в Одесі убив дитину, сівши за кермо п’яним», – такі заголовки майже кожного дня з’являються в одеських ЗМІ. При цьому в першій новині йдеться про нещасний випадок – перевернувся човен, ніхто нікого спеціально не топив; у другому повідомленні мова йде про перевірку чиновниками парку розваг і висновку про небезпечність експлуатації каруселей на курорті, в третій – п’яний водій не впорався з керуванням та вилетів з дороги.

І все б нічого, якби вчені нещодавно не оприлюднили дослідження, в якому з’ясувалося, що лише 41% людей читають текст повністю (проаналізовано близько 2,8 мільйона новин у Твіттері), 59% же користувачів читають лише заголовки. Найімовірніше, подібна тенденція властива й українським читачам.

«На одеському ринку почалися заворушення через нелегальних мігрантів», – промовлялося нещодавно у заголовку новини відомого одеського онлайн-ЗМІ (048). Про що думає пересічний громадянин у даному випадку? Бійки, пограбування, міжетнічний конфлікт посеред мільйонного міста… Що відбувається насправді? Акція за участю кількох молодиків. «По данным общественников, прибывшие на рынок не обнаружили нелегалов, но сама акция проходит. В итоге представители организаций обвинили друг друга в попытках потребовать взятки с администрации рынка и взять его под контроль». Коментарі зайві.

Приблизно 5% новин з проаналізованих одеських онлайн-ЗМІ  містять у заголовках маніпулятивні елементи та характеризуються невідповідністю заголовку текстові та суті повідомлення.

Такі дані були отримані у межах  точкового аналізу п’яти відомих одеських новинних веб-сайтів на предмет дотримання журналістських стандартів: дослідження з 9 по 15 липня 2018 року провів Інститут масової інформації. Аналізувалися перші 100 новин стрічки  сайтів (Думська, 048, Трасса-Е95, УСІ, Одесская жизнь).

За результатами моніторингу з сайтів, які підлягали оцінці, найгірше дотримується професійного стандарту портал «048» (13% новин мають заголовок та повідомлення, не відповідні одне одному). У більшості випадків це пов’язано з бажанням надати звичайній новині, або навіть прес-релізу, більш яскравого відтінку та відповідно підвищити відвідуваність сайту.

Найменша кількість маніпулятивних заголовків в онлайн-газети «Одесская жизнь». Зафіксований лише 1% маніпулятивних заголовків у загальної кількості проаналізованих повідомлень. Проте тут своя специфіка: більшість новин на цьому сайті – це переписані прес-релізи та повідомлення офіційних організацій. Слід зазначити, що ця особливість властива практично всім місцевим медіа: редакторам стрічок новин у більшості випадків залишається лише переробити назву та дописати згадку про прес-службу.

Незначна кількість «дивних» заголовків вжита на відомих одеських сайтах «Думська» та «Траса Е95» – їх, відповідно, 3% та 2%.

7% невідповідностей між заголовком та текстом було встановлено на сайті «УСІ (Українська служба інформації)».

Слід зазначити, що значна кількість маніпуляцій була пов’язана з повідомленнями політичної спрямованості. «У Труханова знайшли гроші на виплату по кредиту банку “Надра”»: у новині про очільника міста – ані слова. Всі коментарі від заступника одеського мера. Звісно, що міський голова та його заступники – пов’язані між собою функціонери, проте у даному випадку, виходячи з суті новини, заголовок маніпулятивний. «В одеситки навпроти мерії впала стеля» – повідомляє інший сайт. Жахлива життєва ситуація! Лише до чого тут будинок одеської мерії, який, може, і знаходиться навпроти згаданого житла?  «Урбанський легкої поведінки» – таким заголовком відреагували місцеві журналісти на сексистські заяви голови Одеської обласної ради під час проведення навчань «Сі Бриз 2018». Образа та прикрість призвели не лише до маніпуляції у заголовку, а й до відвертої неввічливості.

Ще однією причиною невідповідності текстів їхнім назвам є бажання журналістів якнайшвидше розмістити повідомлення у себе у стрічці новин.

Часто ЗМІ не стільки хочуть зацікавити читачів новиною чи проблемою, скільки привернути увагу до себе. Всі розуміють, що, чим швидше новина з’явиться у мережі, тим більше трафіку вона приверне. Тому навіть самі журналісти часто читають прес-релізи та початковий текст швидко та поверхнево, що може призвести до негативних наслідків для читачів.

Колотвін Павло, представник Інституту Масової Інформації в Одеській області

Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки